Playspots

team:
Karin Andersson, Josefin Klein, Rafael Palomo, Sofie Månsson

adress:
Portugal, Polen

kund:
Inter IKEA Centre Group

area:
80 m2/playspot

år:
2010

Inter IKEA utvecklar köpcenter i anslutning till IKEA varuhus i europeiska storstäder. Deras nya stora satsning är att tillämpa ett Family Friendly koncept som en röd tråd genom hela varuhuset för att attrahera barnfamiljer. Vi fick i uppdrag att ta fram tre olika koncept till små inomhuslekplatser i den gemensamma entréhallen för IKEA och köpcentrat. Tre teman togs fram: Weather, Landscape och City som har sin utgångspunkt i Family Friendlys grafiska profil: The Kiddyland World. Resultatet blev som fantasifulla sagovärldar, med unika och nytänkande lekskulpturer. Materialet är sammanfattat i en designmanual som köpcentrena kan välja bland. Ingvar Kamprad har beslutat att varje nytt köpcentrum ska ha en lekplats från manualen i sin entréhall. Först ut är varuhusen i Lodz, Polen och Porto, Portugal med ett mycket lyckat resultat: glada lekande barn och nöjda föräldrar!

Gå tillbaka till Handel